تحلیل کاربردشناختی سکوت در گفتمان دراماتیک نمایشنامه های بیژن مفید
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
- نویسنده فاطمه مجیدی خامنه
- استاد راهنما بهروز محمودی بختیاری شهرام زرگر
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
سکوت، در گفتمان نمایش بحثی جذاب و مورد توجه است. گفتمان نمایشی در برابر زندگی واقعی انسان با تکیه بر دیالوگ و سکوت، عواطف و تجارب انسان را به عملی دراماتیک تبدیل می کند و با القای آن به مخاطب، وی را می پالاید. سکوت که در تعریف زبانشناسانه، به وقفه ی آشکاری در گفتار گفته می شود که بعد از پایان پاره گفتاری با فعل ایجاد می شود، نیز طولانی تر از مکث است و زمینه ساز آغاز جمله ی دیگری می شود در کنار تعریف دراماتیک قرار می گیرد؛ در درام نویسنده بر اساس ضرورتِ طرح (پلات) گاه گفتار را به صفر تنزل می دهد و سکوت بدین وسیله در درام شکل می گیرد؛ در سکوتِ نمایشی، معناها و پیام از مجراهای متفاوتی در حال انتقال است و تخیل نویسنده، در لحظاتِ سکوت، یا مشغول توضیح صحنه نگاری است و یا در حال انتقال بخش های عاطفی و درون شخصیت به مخاطب. گاه سکوت زمینه ساز کشمکش و جدل است و گاه خود جدلی است که هرگز حق دیالوگ شدن را ندارد. رمز هرمنوتیکی ساخته شده به وسیله ی سکوت نیز بحثی جالب و جذاب در این بخش می تواند باشد. کلمه ی "سکوت" در آثار نمایشی، ناخودآگاه ذهن دانش آموختگان را به سمت نویسندگانی چون بکت و پینتر می برد و حتی شاید نمایشنامه ی «قوی تر» استریندبرگ؛ نیز چه بسا کتاب ها و پژوهش هایی که در این رابطه انجام شده است. اما به راستی جایگاه سکوت در آثار ایرانی کجاست؟ دیدگاه نمایشی ما نسبت به سکوت چیست؟ سکوت چه ضرورتی دارد؟ به دلیل محدودیت در بررسی جواب این سوالات در یک پایان نامه، تنها به بررسی آثار بیژن مفید می پردازیم. امید است که این پژوهش بهانه ای باشد تا به تحقیق در کل نمایشنامه های ایرانی معاصر بپردازیم.
منابع مشابه
تحلیل گفتمان دراماتیک چهار نمایشنامه از محمد یعقوبی
هدف اصلی این پایان نامه بررسی گفتمان دراماتیک چهار نمایشنامه زمستان 66، یک دقیقه سکوت، خشکسالی و دروغ و نوشتن درتاریکی با استفاده از نظریه تحلیل گفتمان لاکلا و موف میباشد. از منظر لاکلا و موف کل حوزه اجتماعی شبکهای از گفتمانها است که این گفتمانها پس از استقرار برای بدست آوردن قدرت و سلطه بیشتر با هم در تخاصم یا تعامل قرار میگیرند. در هر برههای گفتمانی مسلط میشود و بعد از تسلط سعی در هژ...
15 صفحه اولکاربست گفتمان سکوت در تحلیل نامه امیرمومنان(ع) به معاویه
سکوت یا غیاب معنادار عناصر زبانی در نوشتار دارای کارکردهای مختلف و در تحلیل گفتمان، موضوعی حائز اهمیت است و بهمثابه صورتی دلالتمند، کاملکننده گفتار و قادر به بیان اندیشهها است. از این منظر که سکوت میتواند بهنوعی، غیابی نسبی باشد و برخی رخدادها از خلال آن تفسیر میشوند، سکوتها دلالتمند است و بهعنوان بخشی از زبان، قصد تاثیر بر مخاطب بهواسطه نگفتن پارهای از اطلاعات و یا حذف اطلاعات را ...
متن کاملتحلیل گفتمان دراماتیک در مجموعه آثار نمایشی اکبر رادی- پروژه عملی: نگارش نمایشنامه «منصور»
چکیده پژوهش حاضر با بهره گیری از برخی آموزه های زبان شناسی معاصر به تحلیل گفتمان های دراماتیک در آثار نمایشی اکبر رادی می پردازد. گفتمان دراماتیک از یک سو به کنش به عنوان شاخصه اصلی تئاتر و درام و از سوی دیگر بر حضور مداوم و همواره سه عامل گوینده، شنونده و مخاطب در اکنون و این جای دراماتیک نظر دارد. گفتمان دراماتیک به ردیابی عناصر کلامی و غیرکلامی می پردازد که در پی ساخت جهانی است که وجود ندار...
15 صفحه اولتحلیل گفتمان بارویکردی به مدل های ارتباطی فرکلاف در نمایشنامه ی اتللو
این مقاله با توجه به قدمت و محبوبیت نمایشنامه اتللو بر آن است تا به این مسئله بپردازد که چگونه لایه های مختلف اجتماع از این نمایشنامه متاثر می شوند. برای این منظور، با استفاده از روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، کنشهای ارتباطی و فرهنگی در نمایشنامهی معروف شکسپیر با عنوان اتللو را تحلیل کرده است. بر اساس نظر فرکلاف که زبان همواره با کنشهای اجتماعی در ارتباط بوده، آثار شکسپیر نیز همواره دارای ...
متن کاملاصول مکالمه گرایس و معنای ضمنی در گفتمان دراماتیک: بررسی نمایشنامه های اکبر رادی (دهه های 70 و ٨٠)
در این پژوهش، اصول مکالمه گرایس برای تحلیل متون نمایشی بهکارگرفته میشوند؛ این اصول به عنوان یکی از رمزگانهایی مطرحند که مبنای رمزگذاری و رمزگشایی در متون مختلف قرار میگیرند. به طورخاص در مورد متون نمایشی که با مقوله بیشرمزگذاری روبهرو هستیم، تشخیص نشانهها و دلالت آنها در درک اثر اجتنابناپذیر مینماید. پرسش اول این پژوهش، امکان بهکارگیری اصول مکالمه برای تحلیل متون نمایشی و چگونگی تغییر در تعاریف...
15 صفحه اولگفتمان دلالی سکوت از دیدگاه زبان شناسی (تقاطع سکوت در تعامل اجتماعی و سکوت روایی)
سکوت از دیدگاه های مختلف زبان شناختی در نوشتار (شوالم 1998، صادقی2009، افرات2007) و همچنین موقعیت های اجتماعی(هاکین، 2002 و کورزون، 1973) مورد بررسی قرار گرفته است که به طور کلی به مثابه بخشی از زبان با نقش های متفاوت در نظر گرفته می شود که در این پژوهش، ابتدا به مفهوم سکوت به عنوان نشانه زبانی می پردازیم. سپس، با بررسی تقسیم بندی سکوت در تعامل اجتماعی از دیدگاه هاکین و کورزون و همچنین انواع سک...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده سینما و تئاتر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023